15
februari

Autisme en werk

Online
Getuigenis

Voor mensen met autisme is het niet altijd even evident om werk te vinden en te behouden. Solliciteren en werken met autisme, hoe gaat dat juist? Volwassenen met autisme kunnen ondersteund worden in hun zoektocht naar werk en het behouden van hun job. Waar kan die begeleiding aangevraagd worden, hoe wordt naar een gepaste job gezocht en wat houdt de ondersteuning precies in?

Yves Broecke is een echte ervaringsdeskundige op het vlak van het uitgebreide en veelzijdige domein van autisme en werk. Hij heeft veel anekdotes en tips en tricks over zowat alle aspecten van dit thema: solliciteren met autisme, hogere studies en autisme, inschatten van je eigen professionele kwaliteiten en redelijke aanpassingen voor personen met autisme, zowel tijdens het sollicitatieproces als bij de indiensttreding en op de werkplek zelf. Als inleiding op wat volgt geeft Yves een beknopt overzicht van de noodzakelijke theorie en vertelt hij ook kort zijn eigen verhaal. Op basis van voorbeelden uit zijn eigen ervaring gaat Yves vervolgens interactief aan de slag met de deelnemers in een groepsgesprek waarbij deelnemers ervaringen kunnen uitwisselen en zowel aan Yves als aan elkaar vragen kunnen stellen.
Het is tijdens de ervaringsuitwisseling niet verplicht om mee te praten of jouw ervaringen te delen.

 

FacebookTwitterShare

Inschrijven

Wanneer
19u30-21u30
Waar
Organisator
VVA
Spreker
Yves Broecke
Contact
vva@autismevlaanderen.be
078/152 252 (autismetelefoon)

Misschien ben je ook geïnteresseerd in

09
maart

Sanne heeft autisme en woont sinds 2012 alleen. Toen ze haar diagnose kreeg in 2017 deed ze heel wat aanpassingen aan het interieur om haar woonomgeving beter af te stemmen op de specifieke prikkelverwerking bij autisme. Ze doet het huishouden zelfstandig: koken, poetsen, wassen, boodschappen, facturen betalen… Er komt heel wat kijken bij het uitvoeren van al deze taken. Het vergt planning, blootstelling aan prikkels en energie om elke avond eten op tafel te hebben, een proper huis en frisse kledij. Hoe combineer je dit met (voltijds) werk, hobby’s en vermoeidheid die regelmatig de kop opsteekt? Sanne vertelt tijdens deze getuigenis hoe zij het aanpakt. 

De sessie is praktisch en gericht op concrete voorbeelden en situaties. Tijdens en na de getuigenis van Sanne is er de mogelijkheid om vragen te stellen. Het is tijdens de ervaringsuitwisseling niet verplicht om mee te praten of jouw ervaringen te delen.

Sanne

Deze activiteit is volzet. Je kan je altijd nog inschrijven voor de wachtlijst.

Waarom is het invullen van vrije tijd dikwijls zo moeilijk voor iemand met autisme? Hoe kan je kinderen én volwassenen hierbij helpen? Tijdens deze interactieve online sessie geeft Miriam hierin meer inzicht, met enkele oefeningen en de mogelijkheid tot het bespreken van eigen vragen en ervaringen.

Miriam Perrone is mama van een dochter met autisme en kreeg in 2011 op 31-jarige leeftijd zelf de diagnose Asperger, een autismespectrumstoornis. Door middel van zelfstudie en professionele begeleiding leerde Miriam wat autisme kan zijn en kreeg ze inzicht in hoe een autistisch brein functioneert, en hoe het niét functioneert. Sinds 2014 geeft zij lezingen en vormingen over autisme in heel Vlaanderen. Miriam specialiseerde zich verder en behaalde de professionele bachelor 'Autismespectrumstoornissen' aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Ze is eveneens de auteur van het boek 'Autisme glASShelder uitgelegd'.

Miriam Perrone

We kijken kritisch naar de mogelijke impact van gamen op mensen met autisme. Zijn mensen met autisme vatbaarder voor gameverslaving? Geeft gamen een hoger risico op sociaal isolement of is het voor sommigen met autisme net de toegang tot sociaal contact? Is gamen geschikt als leermiddel of als ontspanning?   

Miriam kreeg in 2011 op 31-jarige leeftijd de diagnose Asperger. Asperger is een autismespectrumstoornis. Door middel van zelfstudie en professionele begeleiding leerde ze wat autisme kan zijn en kreeg ze inzicht in hoe een autistisch brein functioneert, en hoe het niét functioneert. Sinds 2014 geeft zij lezingen en vormingen over autisme in heel Vlaanderen. Zij specialiseerde zich verder in autisme en behaalde de professionele bachelor 'Autismespectrumstoornissen' aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Miriam is de auteur van 'Autisme glASShelder uitgelegd' (Garant, 2017).

Siebert is ervaringsdeskundige op het vlak van gameverslaving en student ervaringswerker. Hij heeft zelf autisme en is al meer dan 2 jaar begeleider bij Jonass, de jongerenvereniging voor mensen met autisme.

Overzicht van de sessies

Sessie 1 - maandag 24/4/2023
Kennismaking.
Wanneer spreken we van een verslaving? 

Sessie 2 - maandag 8/5/2023
Inzicht in games is nodig om te komen tot goede afspraken met je kind/jongere/partner.
Heeft gamen ook positieve kanten?  

Sessie 3 - maandag 22/5/2023 
Hoe kun je helpen als er geen sprake is van een verslaving?
Welke stappen zet je naar hulp in geval van verslaving?

Bij elke sessie van deze cursus is tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

Miriam Perrone
Siebert Eyben

We kijken kritisch naar de mogelijke impact van gamen op mensen met autisme. Zijn mensen met autisme vatbaarder voor gameverslaving? Geeft gamen een hoger risico op sociaal isolement of is het voor sommigen met autisme net de toegang tot sociaal contact? Is gamen geschikt als leermiddel of als ontspanning?   

Miriam kreeg in 2011 op 31-jarige leeftijd de diagnose Asperger. Asperger is een autismespectrumstoornis. Door middel van zelfstudie en professionele begeleiding leerde ze wat autisme kan zijn en kreeg ze inzicht in hoe een autistisch brein functioneert, en hoe het niét functioneert. Sinds 2014 geeft zij lezingen en vormingen over autisme in heel Vlaanderen. Zij specialiseerde zich verder in autisme en behaalde de professionele bachelor 'Autismespectrumstoornissen' aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Miriam is de auteur van 'Autisme glASShelder uitgelegd' (Garant, 2017).

Siebert is ervaringsdeskundige op het vlak van gameverslaving en student ervaringswerker. Hij heeft zelf autisme en is al meer dan 2 jaar begeleider bij Jonass, de jongerenvereniging voor mensen met autisme.

Overzicht van de sessies

Sessie 1 - maandag 24/4/2023
Kennismaking.
Wanneer spreken we van een verslaving? 

Sessie 2 - maandag 8/5/2023
Inzicht in games is nodig om te komen tot goede afspraken met je kind/jongere/partner.
Heeft gamen ook positieve kanten?  

Sessie 3 - maandag 22/5/2023 
Hoe kun je helpen als er geen sprake is van een verslaving?
Welke stappen zet je naar hulp in geval van verslaving?

Bij elke sessie van deze cursus is tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

Miriam Perrone
Siebert Eyben