Gebruik maken van je talenten in het dagelijkse leven

Ik ben getrouwd en mama van vier zonen. Ze hebben allemaal de diagnose autisme. Leeftijden: 16, 14, 10 en 8 jaar. Ze zijn alle vier verschillend, hebben een verschillend karakter en hebben elk hun eigen talenten.

In januari ben ik meegegaan met het vrijwilligersweekend van de VVA. Het thema van het weekend was ‘Talent’. Niet zo’n eenvoudig thema. Wat zijn je talenten en vooral hoe ontdek je talenten bij jezelf en bij een ander. We zijn op zoek gegaan naar onze eigen talenten. Via een vragenlijst konden we ze opzoeken. Bij mij kwam met kop en schouders er boven uit: ‘een bezige bij’. Een tweede talent was: ‘weger’.

Een woordje uitleg bij ‘een bezige bij’:
Ik heb eens opgezocht via mister Google wat een bezige bij wil zeggen en kwam uit bij de volgende uitleg: “zo bezig als een bij (= erg druk bezig zijn)”. Ook het volgende: “werkzaam, niet stilzittend, handelend”.
In de informatiebundel van het VVA- weekend werd ook een omschrijving gegeven van de verschillende talenten. Bij ‘bezige bij’ stond volgende uitleg:
“Mijn batterijen laden op als ik met nuttige en zinvolle activiteiten bezig ben. Op het eind van de dag wil ik het gevoel hebben dat ik iets bereikt heb, anders heb ik ’s avonds een gefrustreerd gevoel. Als ik in een situatie zit waar ik niet weg kan en die me niet boeit, word ik onrustig en denk ik aan alle dingen die ik ondertussen had kunnen doen. Als ik me ontspan, is dat een bewuste keuze en geen ingeving van het moment. Het komt er echter niet altijd van, want ik zie altijd nog werk.”
Over mijn tweede talent, “Weger”, stond in de informatiebundel:
“Als ik een zware beslissing moet nemen, ga ik niet over één nacht ijs. Ik geef de indruk enorm lang te twijfelen, maar wat ik doe is alle risico’s onderzoeken. Daar ben ik goed in. Bij belangrijke keuzes wil ik alle mogelijke positieve en negatieve kanten onderzoeken. Ik doe er alles aan om het risico zo veel mogelijk te beperken voor ik spring. Dat lukt niet altijd en daarom zal ik niet altijd springen.”

Ik hou van orde en structuur en ik kan dat dan ook heel goed aanbieden aan mijn kinderen die daar nood aan hebben.

Deze uitleg van mijn twee belangrijkste talenten klopt helemaal voor mij. Nu gebruik ik deze talenten eigenlijk wel veel tijdens mijn dagdagelijkse bezigheden. Het feit dat ik een bezige bij ben komt mij goed uit in veel situaties. Ik organiseer en plan heel graag en ik ben daar ook goed in. Ik kan niet stilzitten, ben altijd bezig. Ik hou van orde en structuur en ik kan dat dan ook heel goed aanbieden aan mijn kinderen die daar nood aan hebben. Dagschema’s, computerschema, vakantieplanning opstellen, ik doe het allemaal. Naast mijn talent als bezige bij kan ik dus ook goed plannen en structureren.

Ik zie ook altijd werk. Op een feestje kan ik moeilijk stil zitten, geef mij maar werk. Ook op mijn werk komt mijn talent als bezige bij goed van pas. Ik werk op een school als middagtoezichtster. Organisatie en structuur aanbrengen in de eetzaal is mijn ding.  

Als je een bezige bij bent is het nadeel echter dat je altijd werk ziet. Ik moet overal lijstjes van hebben zodat ik het overzicht kan bewaren. Ik kan niet stilzitten en het is heel moeilijk om me te ontspannen. Ik kan me eigenlijk zo goed als nooit ontspannen. Ik ben altijd bezig, niet altijd met mijn handen, maar ook altijd in mijn hoofd. Mijn gedachten staan nooit stil, wat dikwijls zorgt voor slapeloze nachten. Dan geraak ik natuurlijk uit balans. Op zo’n momenten moet ik bewust mezelf dwingen om tot rust te komen. Even naar buiten gaan, met m’n dieren bezig zijn, dat zorgt voor rust. Ook ’s avonds moet ik ervoor zorgen dat ik voldoende kan ontspannen. Als de kinderen in bed zitten heb ik eindelijk wat tijd voor mezelf en dat heb ik dan ook hard nodig. Ik lees nog wat of kijk naar mijn favoriete serie op tv. In het weekend probeer ik zeker een wandeling te maken in de natuur. Daar kan ik echt van opkikkeren. 

We stimuleren onze kinderen in het zoeken naar hun talenten. Belangrijk is dat ze weten waar ze goed in zijn en dat we hen daar ook in motiveren. Onze oudste zoon ontwierp deze illustratie bij dit verhaal.

Ook mijn talent van “weger” komt mij dikwijls goed van pas. Ik neem niet zomaar een beslissing. Ik zal altijd de positieve en negatieve kanten heel goed afwegen. Het zijn dan ook altijd weloverwogen beslissingen dat ik neem. Ik zal dan ook zelden een risico nemen en beperk ook zo eventuele slechte beslissingen. Ik werkte vroeger fulltime als ambtenaar bij een gemeentebestuur. Na de geboorte van onze tweede zoon begon ik vier vijfde te werken en dat ging prima. Toen onze vierde zoon geboren was begon het voor mij moeilijk te gaan op het werk. Ik kon de combinatie werk – gezin steeds moeilijker aan. Ik nam een jaar loopbaanonderbreking. Tijdens dat jaar kregen we de diagnose van autisme van onze tweede zoon (toen 6 jaar oud). Het begon ons duidelijk te worden dat ik onmogelijk terug vier vijfde aan het werk kon. De zorg voor de kinderen werd ons te zwaar. Ik vroeg nog een jaar loopbaanonderbreking aan. Helaas werd dit geweigerd, ik moest opnieuw aan de slag, vier vijfde, niet minder. Maandenlang heb ik zitten piekeren wat ik moest doen. Wel of niet terug aan het werk. Ik had een vast contract als statutair ambtenaar, dat laat je niet zomaar los. Na veel wikken en wegen besloot ik mijn ontslag in te dienen. Dat is toen mijn beste beslissing ooit geweest.

Ook als ‘weger’ is het niet altijd gemakkelijk. Het is heel moeilijk om beslissingen te nemen. Het is enorm vermoeiend om altijd te willen afwegen wat goed en niet goed is. Ook om overal de positieve en negatieve kanten van te willen weten. Iets impulsief doen is heel moeilijk voor mij.

We stimuleren onze kinderen in het zoeken naar hun talenten. Belangrijk is dat ze weten waar ze goed in zijn en dat we hen daar ook in motiveren.  Mijn oudste zoon heeft zijn middelbaar gestart in de richting houtbewerking omdat hij toen daar interesse in had. In zijn derde jaar zagen we zijn punten zakken. Bleek dat hij het eigenlijk toch niet zo graag deed, hij wilde verder doen in zijn grootste interesse: ontwerpen op de computer. Na wat zoeken vonden we dan een nieuwe studierichting voor hem: Graphic Design. Zonder voorkennis is hij zijn vierde jaar gestart, en met succes! Hij bloeit terug open, gaat graag opnieuw naar school en behaalt goede resultaten. Zijn leraren zeggen dat hij echt talent en inzicht heeft in het ontwerpen op de computer. Hij heeft dan ook de illustratie ontworpen die bij deze tekst past.

 

Saskia

FacebookTwitterShare